آقای «صادق صبا» لطفا دیگر گفت‌وگو نکن

از دوستان در بی‌بی‌سی فارسی بسیار سپاس‌گزاری می‌کنم که با استاد «شجریان» گفت‌وگو کردند اما در این مکان رسمی می‌خواهم از جناب «صادق صبا» تقاضا کنم که دیگر با امثال شجریان گفت‌وگو نکند و اگر می‌کند کمی مطالعه کند تا ما عشق شجریانی‌ها که می‌دانیم استاد در جوانی چند «کل» در کوه‌های خراسان شکار کرده و چه سازهای زده و چند سال است سرخ‌کردنی نخورده و چه رابطه‌ای با استاد دوامی داشته و نام کاست‌هایش را از آخر به اول حفظ هستیم و … این قدر پای تلویزیون حرص نخوریم. استاد صبا در گفت‌وگو با استاد شجریان آن قدر گاف داد که کم مانده بود پیاده تا لندن بدوم و خودم را همراه ایشان در آب‌های «تایمز» غرق کنم.

ایشان در گفت‌وگو با شجریان نمی‌دانستند فرزندان ایشان کی به دنیا آمدند و نمی‌دانستند مژگان خانم و افسانه خانم و همایون کی به دنیا آمده‌اند و بعد از این که استاد فرمودند ما به تهران آمدیم سوال بی‌ربطی درباره‌ی فرزندان ایشان پرسید که از آن می‌گذریم چون شاهکارهایی از ایشان در برنامه سر زده است که باید به آن اشاره کنم. استاد صبا که کمترین اطلاعی درباره‌ی سازهایی که استاد شجریان ساخته نداشت از ایشان پرسید:

صبا: اسم این ساز چیه؟

استاد: ساغر

صبا: خودتون ساختید؟

استاد: نه، عمه‌ام ساخته

البته همان‌طور که می‌دانید استاد چنین پاسخی به پرسش ژرف‌اندیشانه‌ی جناب صبا نداد و ساختن ساز «ساغر» را برعهده گرفت. به نظرم الان همه‌ی دنیا می‌دانند که گروه «شهناز» از سازهایی که استاد شجریان ساخته است برای نواختن استفاده می‌کند و طرح چنین پرسشی مناسب نیست. در جای دیگر جناب صبا نام نخستین کاست منتشر شده‌ی استاد را در بعد انقلاب بلد نبود بگوید و نمی‌دانست «بیداد» است یا «آستان جانان». در جای دیگر جناب صبا نام تصنیف «ایران ای سرای امید» یا همان «سپیده» را چیز دیگری گفت که از یادم رفته است. در جایی دیگر صبا از کارهای تفننی و علاقه‌های استاد پرسید که ایشان پاسخ داد: فضا سازی ژاپنی و نجاری را دوست دارم و جناب صبا که بسیار تعجب کرده بود پرسید: نجاری چرا؟ استاد با چشم‌های گرد پاسخ داد چون من ساز می‌سازم و نجاری بلدم!!!!

کم مانده بود صبا از استاد بپرسد: استاد شما خودتان در کنسرت‌ها می‌خوانید؟ قبل از رادیو آیا در جای دیگری هم اجرای خوانندگی داشتید یا نه؟ شما بزرگ‌تر هستید یا اقبال آذر؟ استاد شجریان لطفا از عودنوازی استاد بهاری برای ما بگویید! اگر خواننده نمی‌شدید دوست داشتید چه کاره بشوید؟

صادق صبا حتا یک بار هم به آلبوم «در خیال» و شعر زیبای سعدی در آن اشاره نکرد، همان شعر معروف که جزو بهترین کارهای شجریان است و از نظر نقد اجتماعی از بهترین نمونه‌هاست: (ابیات ستاره دار در تصنیف خوانده نشده)

سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی

چه خیال‌ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی

به چه دیر ماندی ای صبح که جان من برآمد

بزه کردی و نکردند موذنان ثوابی **

نفس خروس بگرفت که نوبتی بخواند

همه بلبلان بمردند و نماند جز غرابی

نفحات صبح دانی ز چه روی دوست دارم

که به روی دوست ماند که برافکند نقابی **

سرم از خدای خواهد که به پایش اندر افتد

که در آب مرده بهتر که در آرزوی آبی **

دل من نه مرد آنست که با غمش برآید

مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی **

نه چنان گناه‌کارم که به دشمنم سپاری

تو به دست خویش فرمای، اگرم کنی عذابی **

برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن

که هزار بار گفتی و نیامدت جوابی

دل همچو سنگت ای دوست به آب چشم سعدی

عجبست اگر نگردد که بگردد آسیابی

خلاصه من از طرف خودم از «صادق صبا» استدعا می‌کنم دیگر از این دست گفت‌وگوها نکند تا بیشتر به ما بچسبد و گاه گاهی که در تاکسی ماهواره می‌بینیم کمتر حرص بخوریم.

سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹
  • اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۰:۰۴ | #1

    خیلی لوس و ننز هسی. آخه هیچ دلیلی نداره مصاحبه کننده از زندگی شخصی مصاحبه شونده اطلاع دقیق داشته باشه. کاملا انتقادت رد هست.

  • رضا
    اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۰:۲۸ | #2

    من هم با این نوشته اصلا موافق نیستم. قرار نبوده که مصاجبه کننده شیفته ی مصاحبه شونده باشه. این جور اطلاعات جزیی و دقیق رو فقط فن های هنرمندان دارند.
    البته موافقم که مصاحبه کننده همیشه بهتره و بلکه باید تا می تونه اطلاعات از مصاحبه شونده بدست بیاره ولی به هر حال این مصاحبه چیزی نبود که به تمامی بی ارزش بدونیمش از این نظر. همین الآن ببینید که چقدر ری اکشن ها مثبت بوده به این مصاحبه. پس نشون می ده که کار رسانه ای در خور توجهی بوده.

  • اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۳:۰۶ | #3

    اینکه صادق صبا سوتی می‌داد که شکی نیست. اما شاید هم در مواردی خودش را به ندانستن می‌زد برای اینکه طرح سوال بکنه. شاید…

  • shahram
    اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۳:۱۱ | #4

    خیلی بی ربط بود این وشته. اتفاقن به نظر من برنامه ی فوق العاده ای بود. من که واقعن لذت بردم!

  • مازیار
    اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۳:۱۷ | #5

    البته در جواب امین و رضا باید بگم که بد نبود اگر مصاحبه کننده از قبل مطالعه کنه اگر نمیدونه، و با چند نفر در مورد سوالات مناسب مشورت کنه. البته لازم هم نیست سئوالات خیلی‌ حرفه‌ای باشه چون بینندهٔ این برنامه ممکنه آدم‌های عادی باشه که استاد شجریان را میشناسه ولی‌ نه خیلی‌ دقیق.

  • مرتضی
    اردیبهشت ۲۸م, ۱۳۸۹ در ۲۳:۲۳ | #6

    خودمونیما، خواستی یه چیزی گفته‌باشی که بگی خیلی شیفتهٔ استادی! نه! خوب حالا فرض کن صادق صبا نه، یکی دیگه، اصلاً خودت مصاحبه‌کننده بودی. نباید چهار تا سؤال در حد سطح عامهٔ مردم می‌پرسیدی که اگر یک کارگر ساده هم پای تلویزیون نشسته‌باشه بفهمه قضیه چی بوده؟ دوستان راست می‌گن: بی‌ربط نوشتی

  • soodeh
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۰:۱۴ | #7

    oخوب من یکی که نمی دونستم گروه شهناز از سازهایی که استاد ساختن استفاده می کنن معلوم شد من جزیی از این همه دنیا نیستم.
    بچه خوب ایراداتی که گرفتی اصلا درست نبود

  • م.ع.رحمتی زاده
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۰:۳۸ | #8

    وقتی این تلویزیون بیشترین تمرکزش روی موسیقی ای هست که توده جامعه به آن علاقمندند(یعنی چیزهایی مانند پاپ و راک) و از قضا نوع دیگر موسیقی یعنی سنتی و یا کلاسیک هم علاقمندان اندکی دارد ، بعید هم نیست که پرسونل بی بی سی از جمله رئیس آن صادق صبا گرایشات ” نیم بند” ی نسبت به موسیقی داشته باشند یعنی از طرفی علاقمند به موسیقی جوان پسند و از طرفی علاقمند موسیقی اصیل
    وقتی این چنین باشد معلوم است که چه می شود!!!!!!!!!!!!

    البته صد رحمت به صادق صبا که خود گرایشات “نیم بند” سنتی و کلاسیک را چه در زمینه موسیقی و چه ادبیات و فرهنگ داراست
    متاسفانه دیگر پرسونل بی بی سی هیچکدام بویی از فرهنگ و ادب و هنر اصیل ایرانی نبرده اند
    باز خوب است صادق صبایی هم هست که تازگی ها می بینیم در برنامه هایی چون کوک به موسیقی سنتی و کلاسیک هم اهمیت داده می شود
    باز خوب است صادق صبا از دریا دادور خوشش می آید
    باز خوب است به واسطه فیتز جرالد مستندی پیرامون خیام را می سازد
    باز خوب است برنامه ای در قالب مشاهیر ایران زمین را تدارک می بیند

    اما با این همه علاقه وی به فرهنگ و هنر اصیل “نیم بند” است
    و خدا رو شکر که همین علاقه “نیم بند” هم وجود دارد وگرنه حداقل من در طول شبانه روز هر بار بی بی سی را نگاه میکردم مجبور می شدم کنسرت های مزخرف پاپ و راک خارجی و یا صحبت های داریوش و گوکوش را تحمل کنم

    و خدا رو شکر که صادق صبایی هست که خیام و شجریان و … را هر از چندگاهی برایمان نشان دهد

    با این وجود با نقد دوستمان موافقم

  • شاهین
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۱:۳۰ | #9

    مردم عادی از کجا بدانند که گروه شهناز از چه سازهایی استفاده می کنند؟
    اصلاً من نمی دانستم که گروه شهناز چیست…

    همه مردم که خیلی علاقه مند به موسیقی سنتی نیستند که همه این اطلاعات را داشته باشند.

    خیلی هم برنامۀ خوبی بود!

  • Dalghak.Irani
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۱:۴۲ | #10

    نظرشما چیست؟
    نظرما اینست که شما خیلی پرت نوشته ای. اگرصداقت داشتی باید می نوشتی: “من شعرسعدی درآلبوم درخیال استاد را دوست دارم” همین

    پ ن:
    منظورم از “پرت” همان “پرت” است. چون حرف “چ” با حرف “پ” درصفحۀ کیبورد نزدیک هم هستند؛ ممکن است صاحب وبلاگ یا هرخواننده ای فکر کند که من می خواستم بنویسم “چرت” واشتباه تایپی کرده ام شده است “پرت”. درحالیکه من ازاول وبطورارادی تصمیم گرفته بودم بنویسم “پرت” وهمان را هم نوشته ام. ملاحظه می فرمایید که “چرت” نوشتن کاربسیارساده ای هم است. یا…هو

  • اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۱:۵۵ | #11

    دوست عزیز!
    بنده این مطلب را می گذارم به حساب کم اطلاعی شما از اصول روزنامه نگاری و فعالیت رسانه ای.
    در حوزه فعالیت رسانه ای و به خصوص در زمینه گزارش های خبری و گفت و گو اصل بر ناآگاهی مخاطب است. بدان معنا که در متن خبر یا گزارش اعم از تصویری یا نوشتاری و به خصوص گفت و گو باید اطلاعات دقیقی درباره شخص مصاحبه شونده به مخاطب ارائه شود. دقیقش این می شود که فرض خبرنگار بی اطلاعی مخاطب و لزوم آگاه کردن اوست.
    ضمن آنکه هیچ دلیلی ندارد که تمام یا حتی اکثر مخاطبان میلیونی تلویزیون بی بی سی به اندازه شما با استاد شجریان و زندگی شخصی و حرفه ای ایشان آشنایی داشته باشند، پس اصول حرفه ای فعالیت رسانه ای ایجاب می کند که آنها را با این موارد آشنا کرد.
    لطفا این توضیح بنده را حمل بر جسارت نگذارید. این موارد صرفا به سبب تجربه ناچیز بنده در این حوزه ارائه شد.

  • melody
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۰۳:۱۸ | #12

    be nazare man besiar mosahebe zibai bod va bayad in soalat porside shavad ,maslan az zendegi khususi ostad va inke esme saz chist ya inke khode ostad an ra misazand ya na? mage hame elme gheib darand ke ishan khodeshan saz hara misazand ya na? mersi az sadegh saba ke mara ra ba farhange iran va irani ta hadi ashna mikonad.

  • iman
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۱۳:۳۷ | #13

    دوست عزیز

    شیفتگی زیادی می تواند منجر به تعصب شود.
    و آدم متعصب توان درک روشهای منطقی را ندارد.
    شاید بهتر بود “چون شما همه چیز را درباره ایشان میدانید”
    بی بی سی چننین برنامه ای را نمی ساخت؟

  • اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۱۵:۱۳ | #14

    متن با مزه ای بود.کلی خندیدم.فقط نمی دونم بچه ها چرا اینقدر رو صادق تعصب دارند؟

  • اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۱۷:۲۰ | #15

    خدا بکشه هردوتای این ضدانقلابها رو که برن تو جهنم با هم مصاحبه کنن. از شما طنزپرداز خودی هم تقاضا دارم به جای نگاه کردن به شبکه معلوم‌الحال بی‌بی‌سی و امثالهم، به مطالعه سایت‌های پرمغز و روشنگر چون رجانیوز بپردازید تا از پشت پرده عناصر معلوم‌الحال شبه‌هنرمند آگاه شوید.
    با آرزوی هدایت همه جوانان کشورم

  • اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۱۷:۲۰ | #16

    حاصل سه روز گشت و گذار در نمایشگاه کتاب خرید ده عنوان کتاب بود. کتاب‌هایی به‌غایت ارزشمند که به جرأت می‌توانم بگویم هرکس آنها را نخوانده باشد نیمی از عمرش در کجاست…

  • میثم
    اردیبهشت ۲۹م, ۱۳۸۹ در ۲۰:۰۹ | #17

    به نظر من ایراداتان ناوارد است. همه قرار نیست همه چیز بدانند. …من که کلی حال کردم با مصاحبه.

  • اردیبهشت ۳۰م, ۱۳۸۹ در ۲۰:۵۴ | #18

    سلام، منم جزو شیفتگان شجریان هستم و اگر ادعا نباشه تمام گفت‌وگوهایش را خوانده‌ام و به بسیاری از آثار رسمی و خصوصی او عشق می‌ورزم.
    حتما از من بهتر می‌دانید که این مستند در شبکه‌ای عمومی ساخته‌ شده و قرار نیست در آن به مشکلات اساسی موسیقی ایران پرداخته شود و به هیچ‌وجه قرار نیست بحث‌های تخصصی موسیقی در آن مطرح شود.
    نباید فراموش کرد که شجریان گذشته از وجه شهرت(که هر رسانه‌ای را تحریک می‌کند از او مطلبی یا عکسی کار کند!) در این زمان خود را صدای خس و خاشاکی می‌داند که جناب احمدی‌نژاد از اون نام بردند! چه خوش‌مان بیاید یا نه این عکس‌العمل استاد او را تبدیل به چهره‌ای سیاسی نیز کرد!
    بنابراین رئیس بخش فارسی بی بی سی(همان جناب صبا!) نه برای بررسی مشکلات حال حاضر موسیقی ایرانی بلکه برای گفت‌وگو با یک هنرمند معترض سختی سفر به قونیه رو بر خود هموار کردند! من هم با شما موافقم بعضی از پرسش‌ها مزخرف بودند؛ چون قرار نیست صبا اطلاعات موسیقایی داشته باشد! او برای منظور دیگری روزها و شب‌ها با شجریان سر کرده تا سرآخر بتواند یخ او را آب کند و بنشاند جلوی دوربین.
    برعکس شما فکر کنم این گفت‌وگو پیش از اینکه تخصصی باشد حرفه‌ای بود! و از این نظر قابل دیدن!
    چاکریم :)

  • فرید وحدت
    خرداد ۱م, ۱۳۸۹ در ۲۲:۵۷ | #19

    این گفته از ناصرالدین شاه “که ما باید همه چیزمان به همه چیزمان بیاید”را همواره مد نظر داشته باشید.چرا؟زیرا:
    ۱-این حرفه ای بودن یا نبودن از طرف چه کسانی گفته می شود؟و اصولا” حرفه ای بودن در میان ما ایرانیان که نوه نتیجه های مرحوم جمالزاده هستیم با آن جزوه عهد عتیقی “خلقیات ما ایرانیان”که هنوز صادق است اما نه صادقی از طرف باد صبا.چه جایگاهی دارد؟هیچ و مدارکار بر قرار آشفته گفتن و اشفته شنیدن است هنوز.و فکر می کنم که ایراد این نوشته هم به چنین چیزی باشد.مصاحبه کننده محترم می توانست با سلیقه تر باشد.
    ۲-بی بی سی و صدای امریکا از ابزارهای حرامیان!استکباری هستند که دست بر قضا هنگام فعال شدنشان خوب کار برد دارند خواه حرفه ای و یا غیر حرفه ای باشند و به کارمندی که نزدیک سی سال غم غربت کشیده و در روزهای دلگیرو بارانی لندن اخبار شام گاهی گفته است باید حق داد که امتیاز مصاحبه با این تک خال و اسطوره را از دست ندهد.بعید می دانم مدیر هموطنی داشته باشیم که پیشرفت همکاران جوانش را تاب بیاورد و یا جان میرسد به جانان مثل بی بی سی و یا مثل آقای بهارلو که میدان دار صدای امریکا بود و مغلوب فشار از ما جوانتر ها شد جان از تن میز مدیریت بر یاید.
    ۳-در اثبات مدعای نوشته مورد مناقشه غیر مرزی فوق”ایا به نظر شما اگر مسعود بهنود یا کمی ایرانی تری بود به نظر شما جذابیت این برنامه بیشتر نمی شد؟راه دور نرویم در همین کوک اقایان ایا مجری به نظر شما تسلط و ابتکار عمل بیشتری ندارد؟البته کارمند جماعت میداند هنگامی که شخص معروفی به اداره وارد بشود ولو وارد کردن یک شماره نامه در دبیرخانه را خود اقای مدیر انجام می دهد.
    ۴-و شاید همان مجری کوک با چند ساعت مطالعه روح وجان بیشتری به این مصاحبه نمیداد؟
    ۵-پرسشی پست مردن از صاحب مجلس :اگر نویسنده شاکی فوق طبق خلقیات ما ایرانیان ساز مخالف زده باشد،بعید نیست که ما طبق خلقیات ما ایرانیان ساز مخالف با او که می شود موافق باد صبا زده باشیم؟

  • سارا
    خرداد ۳م, ۱۳۸۹ در ۱۴:۰۶ | #20

    انتقاداتت وارد نیست . این برنامه قرار نبوده یک برنامه ی کاملا تخصصی برای موسیقی باشه که. خیلی سوالات رو صبا می دونست اما از قصد می پرسید.

  • خرداد ۳م, ۱۳۸۹ در ۱۵:۰۵ | #21

    سلام.من نیز با شما هم عقیده ام.راستش بعدازتبلیغات فراوانی که شبکه درباره این مستن کرده بود وباتوجه به ساخت مستندهای کلاسیک دراین شبکه که به نوعی معیارمستند سازی حرفه ای به شمار میرود انتظاری به مراتب بیشتر ازاین از صادق صبا می رفت.گرچه استاد شجریان هم بعضی جاها یا مخاطب را هالو فرض کرده بود یا خودش را ازیاد برده بود مخصوصا چرا که حیف بود ایشان وجهه خویش را درباره ترانه های انقلابیش در اوایل انقلاب را فراموش کرده یاخواندن آنها را از روی جوگیرشدن بداند.
    بدنیست نامه سرگشاده اینجانب به محمدرضا سرشار را که درپاسخ به اهانتهای ایشان به استاد شجریان نگاشته شده است را به نشانی ذیل بخوانید تا بدانید توقع برخی از دوستداران شجریان از این مستند سرهم بندی شده بیش از اینها بود وبرآورده نشد.ارادتمندhttp://payman.blogfa.com/post-91.aspx

  • عاقلی
    خرداد ۴م, ۱۳۸۹ در ۰۳:۵۴ | #22

    چه مسخره !متعصبانه کامنت گذاشتند .من ندیدم مصاحبه را و نشنیدم .ولی یک مصاحبه ی عادی برای عموم هم اینقدر هم بی کیفیت نیست که این مصاحبه بوده .حالا کسی نخواست تخصصی سوال بشه !عادیش هم اقا !گند زده .مردم مطالعه نمی کنند حتی روزی ۱۰ دقیقه .پس باید این طور، از این دست مصاحبه ها لذت برده باشند .

  • رادین
    تیر ۳۱م, ۱۳۸۹ در ۱۲:۳۱ | #23

    یادداشت های همه دوستان را خواندم
    متاسفانه هیچ کدام متوجه نشدید که این مصاحبه نه تخصصی است و نه حرفه ای و … بلکه یک مصاحبه کاملا جهت دار سیاسی بود.

  • بابک
    مهر ۱۷م, ۱۳۸۹ در ۰۸:۱۹ | #24

    برا یک نوشته طنز خوب بود من یه نیش خندی زدم و دیگر هیچ-برنامه عالی بود

  • فریبرز
    مهر ۲۰م, ۱۳۸۹ در ۱۶:۵۱ | #25

    سلام. دوست عزیز حالا بعد مدتها یه شبکه ای یا یه بابایی اومده اینکارو با همه نقصهایی که به قول شما داره انجام داده انصافا جای این همه کنایه و طعنه نداره.همه مثل شما آمار استادو کامل ندارن و در همین سطح اطلاعات هم برای عموم کفایت میکرد. صبا یه خبرنگاره نه یه موسیقیدان و الزاما نباید همه جور اطلاعاتی هم داشته باشه.شما نظر خودتونو بسط به همه دنیا و دوستداران استاد ندید من و خیلی های دیگه درهکین حد هم لذت بردیم. در انتها خوب معلومه سوای همه بحث ها مصاحبه با نیت سیاسی انجام شده که فی نفسه هم کار بدی به نظر نمیاد.

  • کتایون
    دی ۲۵م, ۱۳۸۹ در ۱۳:۴۸ | #26

    سلام .

    به نظر می رسه علت نوشتن چنین مطلبی صرفا نقد شخصیتی شخص اقای

    صادق صبا بوده و نه نقد یک برنامه تلویزیونی به لحاظ محتوا و …

    معتقدم آقای صبا با این همه تجربه و تخصصی که در زمینه کار خبری دارند به گفته

    شما اینطور نا اگاهانه با رعایت نکردن مواردی که شما نسبت به ان ها اعتراض

    داشتید اعتبار خودشان را زیر سوال نمی برند .

    پیشنهاد می کنم بعد از این کمی کمتر متعصبانه نقد کنید دوست عزیز .

  • امیر
    بهمن ۲۰م, ۱۳۸۹ در ۱۷:۵۳ | #27

    شاهین :
    مردم عادی از کجا بدانند که گروه شهناز از چه سازهایی استفاده می کنند؟
    اصلاً من نمی دانستم که گروه شهناز چیست…
    همه مردم که خیلی علاقه مند به موسیقی سنتی نیستند که همه این اطلاعات را داشته باشند.
    خیلی هم برنامۀ خوبی بود!

    کاملاً موافقم. مگر همه مردم ایران استاد موسیقی سنتی یا همه به ریز ریز زندگی استاد واقفند؟ این برنامه برای تمام ایرانیان ساخته شده. شما اگر برنامه برایت سطح پایینه نگاه نکن.

  • حامد
    اسفند ۷م, ۱۳۸۹ در ۱۲:۰۳ | #28

    سلام
    مصاحبه bbc با استاد بیشتر یک مصاحبه اجتماعی بود تا یک مصاحبه فنی در خصوص موسیقی. هر چند با نظر شما موافقم که این برنامه می توانست بسیار جالب تر و پربارتر باشد و انعکاس دهنده وضعیت اجتماع باشد.

  • علی
    فروردین ۲۶م, ۱۳۹۰ در ۲۲:۲۴ | #29

    به نظر میرسید این آقای صبا با مکاری تمام دست استاد شجریان رو به زور میکشید تا اونو یه آدم سیاسی دشمن درجه یک نظاممعرفی کنه!

  • محمدعلی
    خرداد ۲۷م, ۱۳۹۰ در ۱۰:۵۴ | #30

    اتفاقا انتقادات وارده چون امثال آقای شجریان در کل تاریخ جهان شاید یکبار ظاهر شوند وکسی باید با آنها مصاجبه کند که با فن موسیقی و تاریخ دقیق کاری ایشان آشنا باشند.

  • شاندل
    شهریور ۱۹م, ۱۳۹۰ در ۱۶:۴۶ | #31

    سلام بر شما
    من فکر می کنم آقای صبا در آن گزارش بیشتر از آن که بخواهد به هنر موسیقیایی استاد بپردازد، سعی کرد گوشه کوچکی از زندگانی استاد که با سیاست گره خورده را برجسته کند/

    البته خود استاد هیچگاه سعی نکرده گرایشات سیاسی اش را برجسته تر از هنرش جلوه دهد.

  • Ahmad komani
    آبان ۲۸م, ۱۳۹۰ در ۰۰:۵۱ | #32

    با انتقادتان موافقم.صبا بدرد اینکارنمی خورده که آنهم مشکل بی بی سی است نه خود صبا

نظر شما چیست؟

XHTML: شما می‌توانید از این برچسب‌ها استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>